INTERNT FAQ
Varför?

Nedan har vi försökt att besvara de vanligaste frågorna så detaljerat som möjligt.



Om du är osäker på det minsta är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice på info@lasertryck.se Eller 08-55 11 89 54.



Rasmus Linnet
rl@lasertryck.se
ansvarig för kundservice

Varför kan ni inte skicka mina ordrar samtidigt?

Det är tyvärr inte alltid möjligt för oss att packa olika typer trycksaker tillsammans. Trycksakerna produceras inte alltid på samma produktionsställe och trycksakerna är ofta färdigtryckta på olika tidspunkter. Om vi skickar dem separat tar du emot dem så snart de är färdiga. Det är denna lösning som de flesta av våra kunder önskar, och därför har vi valt denna.
Utöver detta skadar de olika trycksakerna heller inte varandra under transport, vilket ofta händer när man packar trycksaker med olika format tillsammans.

Beställer du till exempel 5 olika visitkort, kommer dessa att skickas tillsammans, eftersom detta är inom samma produktkategori, men beställer du affischer och visitkort, kommer de att skickas var för sig.
Du mottar två fakturor men betalar endast för en administrationsavgift.


Varför får jag ett tillgodobevis/värdekod istället för en kreditnota?

Har du pengar till godo hos Lasertryck.se får du ett tillgodobevis, som rent praktiskt är en värdekod som du kan använda nästa gång du beställer – då drar vi av hela det belopp som du har till godo. Om du har fler pengar till godo än vad din order kostar, kan du använda koden igen nästa gång du beställer. Värdet av koden försvinner i takt med värdet av dina beställningar och du kan alltid följa utvecklingen på www.lasertryck.se/rabattkod. Om ditt behov av trycksaker plötsligt skulle upphöra, kan du alltid få din värdekod utbetald, genom att skicka en e-mail till oss. Vi kan även göra en kreditnota till dig om du föredrar detta.

Varför har ni lagt moms på frakten?

Enligt momslagen ska vi alltid lägga moms på våra fraktpriser. Ett belopp som du, som momsregistrerad verksamhet får tillbaka. Om du går till posten och postar dina paket så kan du se att de inte lägger på någon moms. Man kan dock inte dra av moms från postens tjänster då de är momsfria, så priset man får av dem är inte inkl. moms, utan helt enkelt utan moms.

Varför ska jag själv kontakta posten och efterlysa mitt paket?

Om dina paket ska efterlysas, hjälper vi dig gärna, men vi har tyvärr inte möjlighet att göra mer än vad du själv kan göra. Vi ger dig gärna ditt nummer på ditt paket (finns även i din track&trace e-mail), vi ber dig härefter att kontakta postens kundservice direkt på tel. 0771-33 33 10.

Det är vår erfarenhet att vi blott försenar processen genom att vara en mellanhand mellan kunden (dig) och posten. Vi har inte mer information om ditt paket än själva track&trace-numret och ofta ska ni själv bestämma med posten när varan kan levereras eller komma överrens om ersättning.


Varför stämmer inte alltid färgerna överens med det som jag ser på min skärm?

Generellt har vi en otroligt bra färgstyrning och träffar cmyk-värdena i kundernas PDF-filer korrekt. Trycket som kommer ut från din egen skrivare eller visas på din skärm kan du inte lita på, eftersom att detta inte är färgkalibrerat. Om du vill se hur färgerna ser ut i tryck så kan du beställa ett IRIS-print. Det kostar 200 kr och du får en utskrift som återger färgerna korrekt.

TIPS: Du kan även titta i våra tryckprover på 350 g silk-papper, som ligger tillsammans med vår katalog. På detta tryckprov hittar du CMYK-färgkoderna och här kan du se hur färgerna ser ut på silk-papper, som används till vårt offset samtryck på 170 grams och 350 grams papper.



Varför är där en avgift på min faktura?

På alla fakturor så lägger vi på en administrationsavgift på 65 kr. Vi gillar heller inte avgifter själv, så varför nu detta…??

Avgiften har vi haft sedan vi började 1999. Då hade vi en väldigt enkel prislista med endast en produkt, nämligen lösblad/flyers.

Priserna var likt följande:
A3: 3,00 kr.
A4: 1,50 kr.
A5: 0,75 kr.
A6: 0,38 kr.

De vill säga att kunden betalade 3 kr för ett A3-ark som vi kunde skära till utan extra kostnad. Problemet uppstod när en kund beställde 2 st A3-affischer och vi skulle skriva en faktura på 6 kr, därför införde vi en administrationsavgift.

Men nog om bakrunden, orsaken till varför avgiften inte har tagits bort sedan dess är att principen har följt med i de prislistor som vi har i dag. Vi vill motivera våra kunder att beställa deras trycksaker tillsammans. Avgiften är alltid densamma (65 kr) oavsett om man beställer 1, 2 eller 10 olika trycksaker på samma gång.

Om vi tar bort avgiften är det en fördel för de som beställer enkelvis och en nackdel för de som beställer allt tillsammans.

Vår administrationsavgift vid hantering av en order (kolla orderdata, skriva ut en orderpåse, fakturera, registrera inbetalningar och evt. skicka ut påminnelser) ligger på 65 kr. Så det ger mening att försöka samla alla beställningarna på en order.

Vi ser alltid till att våra kunder vet att vi har en adm. avgift innan de beställer, så att inget göms. Vi informerar om adm. avgiften i alla våra prislistor, i vår mailsignatur och på orderbekräftelser.

Vi har valt att inte införa andra avgifter än denna, till skillnad mot många andra i branschen som ofta har en form av miljövgift eller liknande.


Din inköpskorg

Pris totalt exkl. moms
Samlet rabat

Vi rekommenderar att du beställer på nätet.

På så sätt vet du säkert att beställningen blir korrekt när det gäller format, upplaga och färger.
Och du undviker förseningar på grund av att vi måste lägga in beställningen manuellt.

Om du är osäker kan du kontakta kundtjänst på info@lasertryck.se
eller på tel. +45 87 303 403
Få innehållet i varukorgen skickat till valfri e-postadress.
I e-postmeddelandet finns en direktlänk som underlättar återbeställning.
Neutral offert

Möjligheten för att få neutrala offerter är ett verktyg till de många reklambyråer som vi har glädje av att vara underleverantörer för.

Genom att få neutrale offerter kan byråerna lätt anpassa priserna och skicka det vidare till deras kund. Vårt namn, logga och beställningslänk finns inte med i offerten.

Allt är möjligt
Om du har frågor, eller inte hittar det du söker, vänligan kontakta vår kundtjänst på info@lasertryck.se eller ring på 08-55 11 89 54