INTERNT FAQ
Varför?

Nedan har vi försökt att besvara de vanligaste frågorna så detaljerat som möjligt.



Om du är osäker på det minsta är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice på info@lasertryck.se Eller 08-55 11 89 54.



Rasmus Linnet
rl@lasertryck.se
ansvarig för kundservice

Varför kan ni inte skicka mina ordrar samtidigt?

Det är tyvärr inte alltid möjligt för oss att packa olika typer trycksaker tillsammans. Trycksakerna produceras inte alltid på samma produktionsställe och trycksakerna är ofta färdigtryckta på olika tidspunkter. Om vi skickar dem separat tar du emot dem så snart de är färdiga. Det är denna lösning som de flesta av våra kunder önskar, och därför har vi valt denna.
Utöver detta skadar de olika trycksakerna heller inte varandra under transport, vilket ofta händer när man packar trycksaker med olika format tillsammans.

Beställer du till exempel 5 olika visitkort, kommer dessa att skickas tillsammans, eftersom detta är inom samma produktkategori, men beställer du affischer och visitkort, kommer de att skickas var för sig.
Du mottar två fakturor men betalar endast för en administrationsavgift.


Varför får jag ett tillgodobevis/värdekod istället för en kreditnota?

Har du pengar till godo hos Lasertryck.se får du ett tillgodobevis, som rent praktiskt är en värdekod som du kan använda nästa gång du beställer – då drar vi av hela det belopp som du har till godo. Om du har fler pengar till godo än vad din order kostar, kan du använda koden igen nästa gång du beställer. Värdet av koden försvinner i takt med värdet av dina beställningar och du kan alltid följa utvecklingen på www.lasertryck.se/rabattkod. Om ditt behov av trycksaker plötsligt skulle upphöra, kan du alltid få din värdekod utbetald, genom att skicka en e-mail till oss. Vi kan även göra en kreditnota till dig om du föredrar detta.

Varför har ni lagt moms på frakten?

Enligt momslagen ska vi alltid lägga moms på våra fraktpriser. Ett belopp som du, som momsregistrerad verksamhet får tillbaka. Om du går till posten och postar dina paket så kan du se att de inte lägger på någon moms. Man kan dock inte dra av moms från postens tjänster då de är momsfria, så priset man får av dem är inte inkl. moms, utan helt enkelt utan moms.

Varför ska jag själv kontakta posten och efterlysa mitt paket?

Om dina paket ska efterlysas, hjälper vi dig gärna, men vi har tyvärr inte möjlighet att göra mer än vad du själv kan göra. Vi ger dig gärna ditt nummer på ditt paket (finns även i din track&trace e-mail), vi ber dig härefter att kontakta postens kundservice direkt på tel. 0771-33 33 10.

Det är vår erfarenhet att vi blott försenar processen genom att vara en mellanhand mellan kunden (dig) och posten. Vi har inte mer information om ditt paket än själva track&trace-numret och ofta ska ni själv bestämma med posten när varan kan levereras eller komma överrens om ersättning.


Varför stämmer inte alltid färgerna överens med det som jag ser på min skärm?

Generellt har vi en otroligt bra färgstyrning och träffar cmyk-värdena i kundernas PDF-filer korrekt. Trycket som kommer ut från din egen skrivare eller visas på din skärm kan du inte lita på, eftersom att detta inte är färgkalibrerat. Om du vill se hur färgerna ser ut i tryck så kan du beställa ett IRIS-print. Det kostar 200 kr och du får en utskrift som återger färgerna korrekt.

TIPS: Du kan även titta i våra tryckprover på 350 g silk-papper, som ligger tillsammans med vår katalog. På detta tryckprov hittar du CMYK-färgkoderna och här kan du se hur färgerna ser ut på silk-papper, som används till vårt offset samtryck på 170 grams och 350 grams papper.



Varför är där en avgift på min faktura?

På alla fakturor så lägger vi på en administrationsavgift på 65 kr. Vi gillar heller inte avgifter själv, så varför nu detta…??

Avgiften har vi haft sedan vi började 1999. Då hade vi en väldigt enkel prislista med endast en produkt, nämligen lösblad/flyers.

Priserna var likt följande:
A3: 3,00 kr.
A4: 1,50 kr.
A5: 0,75 kr.
A6: 0,38 kr.

De vill säga att kunden betalade 3 kr för ett A3-ark som vi kunde skära till utan extra kostnad. Problemet uppstod när en kund beställde 2 st A3-affischer och vi skulle skriva en faktura på 6 kr, därför införde vi en administrationsavgift.

Men nog om bakrunden, orsaken till varför avgiften inte har tagits bort sedan dess är att principen har följt med i de prislistor som vi har i dag. Vi vill motivera våra kunder att beställa deras trycksaker tillsammans. Avgiften är alltid densamma (65 kr) oavsett om man beställer 1, 2 eller 10 olika trycksaker på samma gång.

Om vi tar bort avgiften är det en fördel för de som beställer enkelvis och en nackdel för de som beställer allt tillsammans.

Vår administrationsavgift vid hantering av en order (kolla orderdata, skriva ut en orderpåse, fakturera, registrera inbetalningar och evt. skicka ut påminnelser) ligger på 65 kr. Så det ger mening att försöka samla alla beställningarna på en order.

Vi ser alltid till att våra kunder vet att vi har en adm. avgift innan de beställer, så att inget göms. Vi informerar om adm. avgiften i alla våra prislistor, i vår mailsignatur och på orderbekräftelser.

Vi har valt att inte införa andra avgifter än denna, till skillnad mot många andra i branschen som ofta har en form av miljövgift eller liknande.


Din inköpskorg


Pris totalt exkl. moms
Samlet rabat

Vi rekommenderar att du beställer på nätet.

På så sätt vet du säkert att beställningen blir korrekt när det gäller format, upplaga och färger.
Och du undviker förseningar på grund av att vi måste lägga in beställningen manuellt.

Om du är osäker kan du kontakta kundtjänst på info@lasertryck.se
eller på tel. +45 87 303 403
Få innehållet i varukorgen skickat till valfri e-postadress.
I e-postmeddelandet finns en direktlänk som underlättar återbeställning.

Beställning av

Välj produktionstid

Varning

Varning

Varning

Varning

Skickas i tid – annars gratis

Upplever du att vi inte får iväg din trycksak i tid, och du har beställt dem med expresstryck, erbjuds du trycksaken utan kostnad, dock högst 5.000 kr exklusive frakt
Tilføj kommentar for din premium løsning
Rabatt
På denna sida kan du se dina priser efter att rabatten dragits av.

Observera att vissa specialprodukter inte omfattas av våra allmänna rabatter. Det handlar om:
• Emballage

Specialberäknade erbjudanden
Ingen rabatt ges på specialberäknade erbjudanden.

Fråga
Om du är osäker är vi redo att hjälpa dig på info@lasertryck.se.
Hej!

Vi har nu skickat en offert.


Vill du beställa trycksaken finns det en direktlänk i meddelandet där du kan göra din beställning med några få klick.

Du kan givetvis också besvara meddelandet med din(a) tryckfil(er) om det är lättare för dig.


Behöver du mer information är vi redo att hjälpa dig på info@lasertryck.se eller tel. +45 87 303 303


Med vänliga hälsningar

Ronni Thing,
Kundserviceansvarig

lasertryck.se
P. O. Pedersens Vej 26 - 8200 Aarhus N.
Hej!

Hoppsan, något har gått snett och e-postmeddelandet har inte nått fram.

Vi beklagar detta och ber dig kontakta kundservice som gärna beräknar ett pris åt dig.

Vi ses på info@lasertryck.se eller tel. +45 87 303 303

Vi ber om ursäkt för besväret.


Med vänliga hälsningar

Ronni Thing,
Kundserviceansvarig

lasertryck.se
P. O. Pedersens Vej 26 - 8200 Aarhus N.
Expresstryck:

Är det bråttom? – vi är redo att hjälpa till!
Nästan alla våra trycksaker erbjuds som "expresstryck", vilket innebär att vi mot en avgift omedelbart sätter igång produktionen.

Samma dag
Vi kan skicka dina produkter redan samma dag. Under varje produkt kan du se de olika expressmöjligheterna.

Överskriden deadline
Kontakta oss även om deadline överskridits. Vi kan oftast hitta en bra lösning!


> Läs mer om expresstryck
Layout

Vi kan hjälpa till med designen
Behöver du hjälp med utformningen av din tryckfil hjälper vårt team med grafiska formgivare dig gärna.

Ditt grafiska material
Det grafiska materialet vi gör åt dig blir din egendom. Du är alltså inte skyldig att anlita LaserTryck.se för tryck i framtiden.

Erbjudanden
Kontakta layout@lasertryck.se för att få en offert utan förpliktelser.

Två kostnadsfria verktyg
Observera att vi erbjuder 950 gratismallar och ger dig tillgång till 2 miljoner bilder utan kostnad – mer information.
Mallar

Zip-fil
Mallarna placeras i en zip-fil, som du hittar här:
• Mall i pdf-format
• Mall i InDesign-format
• Dokumentet Så-designar-du-din-trycksak.pdf
• Våra exportinställningar
• Dokumentet: Hvad er eksport-indstillinger.txt

Läs mer
Se även vår information om mallar.

Slipp allt krångel – använd våra mallar
Vi rekommenderar att du använder någon av våra mallar när du designar din trycksak. Med hjälp av mallar slipper du allt krångel med beskärning, dokumentstorlekar osv.

Designa utan att använda mallar
Ska du ta fram en enkel trycksak, till exempel ett vykort, kan du göra det utan att använda våra mallar.

> Se även Allt om tryckfiler.
Brandhämmande material

Godkänt för mässor
Tyg banderoller är brandhämmande och godkänt för användning på mässor.

Kontakta oss gärna för en produktspecifikation.

Allt är möjligt
Om du har frågor om betalningen kan du kontakta kundtjänst på info@lasertryck.se eller tel: +45 87 303 303

Svanenmärkt trycksak

LaserTryck.se är ett Svanenmärkt tryckeri
När du väljer ett Svanenmärkt tryckeri, väljer du ett tryckeri som bidrar till renare miljö och en sundare arbetsmiljö.

Logotypen på din trycksak
Som LaserTryck.se-kund kan du alltså sätta Svanenmärket på din trycksak som ett synligt bevis på att du har en ansvarsfull och miljömedveten inköpspolicy.

> Läs mer här
Administrationsavgift

Varför avgift?
Alla fakturor är belagda med en administrationsavgift på 50 kr. Avgiften har vi haft sedan vi startade 1999. På den tiden hade vi en extremt enkel prislista med endast en produkt, nämligen lösblad/flygblad.

Priserna var således:
A3: 3,00 kr
A4: 1,50 kr
A5: 0,75 kr
A6: 0,38 kr

Så kunden betalade i själva verket 3 kr för ett A3-ark som vi kunde beskära utan kostnad. Dock blev det problem när en kund skulle beställa två A3-affischer och vi behövde skicka en faktura på 6 kr. Därför införde vi avgiften.

Därför behåller vi avgiften
Men nog om anledningen. Anledningen till att vi inte släppt avgiften är att principen fortsatt tillämpas i de prislistor vi använder idag. Vi vill nämligen uppmuntra kunderna att göra samlade beställningar av sina trycksaker. Avgiften är densamma (50 kr) oavsett om du beställer 1, 2 eller 10 olika trycksaker samtidigt.

Om vi tar bort avgiften blir det en fördel för dem som gör enstaka beställningar och en nackdel för dem som samlar sina beställningar.

Våra administrationskostnader
Våra administrativa kostnader för att hantera beställningen (kontrollera beställningsuppgifter, skriva ut beställningspåsar, följesedlar, fakturera, registrera inbetalningar och ev. driva in pengar) ligger på ca. 75 kr per beställning. Därför är det klokt att försöka få kunderna att göra en samlad beställning.

Ingen dold avgift
Vi informerar tydligt om avgiften före beställning så den kommer inte som någon överraskning. Vi upplyser om avgiften i alla prisöversikter, e-postsignaturer och orderbekräftelser. Vi tar också avstånd från andra konstiga avgifter, som är vanliga i branschen, t.ex. dieseltillägg.
Neutral offert

Möjligheten för att få neutrala offerter är ett verktyg till de många reklambyråer som vi har glädje av att vara underleverantörer för.

Genom att få neutrale offerter kan byråerna lätt anpassa priserna och skicka det vidare till deras kund. Vårt namn, logga och beställningslänk finns inte med i offerten.

Allt är möjligt
Om du har frågor, eller inte hittar det du söker, vänligan kontakta vår kundtjänst på info@lasertryck.se eller ring på 08-55 11 89 54