25 TIPS TILL DIG SOM ÖVERVÄGER ATT VARA MED PÅ MÄSSA

Tusentals kunder är varje år med på mässor med trycksaker och mässystem från Lasertryck.se.
Vi har bett dem dela med sig av sina bästa mässtips.

FÖRE MÄSSAN, BOKNING AV MÄSSBÅS

1. Location, location, location
Boka tidigt. Ända upp till 12 mån. i förväg, så du säkrar bästa möjliga placering. Ett bra trick är att placera ditt mässbås vid kaffe- och matställen eller på ett hörn med mycket trafik.

2. Location slår storlek
Välj ett mindre mässbås, om det betyder att det är bättre placerat.

FÖRE MÄSSAN, UTFORMNING AV MÄSSBÅS

3. Ha koll på bastrycksakerna som roll-ups, broschyrer, flyers och visitkort
Kom ihåg att beställa de klassiska mässtrycksakerna i god tid. Inte minst visitkort. Många visitkort. De skapar alltid uppmärksamhet och kostar inte särskilt mycket.

4. Skapa uppmärksamhet med beachflag, mattor, t-shirts och färgtema
Använd otraditionella trycksaker och överväg ett färgtema, som går igen i hela mässbåset,
inkl. kläderna. Det gör att ditt mässbås skiljer sig från mängden.

5. Giveaway
Se till att alla får med sig något från ditt mässtånd där din logga framgår. T.ex. en broschyr, en
flaska vatten eller ett visitkort.

6. Överväg en aktivitet
Överväg tävlingar, t.ex. där man ska vända tillbaka på en given tidpunkt till lottdragningen. Ett lyckohjul i mässbåset är också alltid en hit.

7. Använd video
TV med demo-video är bra för att fånga folks uppmärksamhet. Så kan du som utställare
enkelt få kontakt med dem, medan de står och ser videon – vänta till videons nästa loop.

8. Tala till sinnerna i din grafiska uppsättning
Använd många färger, grafik och bilder. Låt de långa produktbeskrivningarna stanna hemma.

9. Kom ihåg att göra reklam … i taket
Många bortser från möjligheten att få lov att hänga banners ned från taket. De är geniala
och kan ses i hela hallen.

10. Kom ihåg att göra reklam … på andra ställen
Kom ihåg att dina potentiella kunder finns överallt på mässan, inte bara vid ditt mässtånd.
Beställ därför flyers/vykort för att göra reklam på ”andra platser” på mässan, t.ex. i cafeterian och entréområdet.

11. Gör det enkelt att avkoda ditt budskap
Kom ihåg att folk i första omgången bara kikar på ditt stånd i två-tre sekunder. Använd
därför enkla budskap och kom ihåg en ”oneliner” placerad över huvudhöjd, så man lätt på
avstånd kan se vad du erbjuder. Kom ihåg att många gäster är lite generade och vill gärna kunna avkoda på avstånd vad du säljer.

FÖRE MÄSSAN, MARKNADSFÖRING

12. Berätta att du är med på mässan
Kom ihåg att berätta på sociala medier att du är på plats på mässan. Skriv det också i dina
e-postsignaturer. Och skicka gärna en personlig inbjudan till dina bästa kunder.

13. Mässmöten är enklare att boka än ett kundmöte
Har du prospekt i databasen som du har svårt att få ett avtal med, så påminn dem i god tid om mässan. Inte om ditt deltagande, utan om mässan i allmänhet. När mässan närmar sig kan du följa upp och fråga om de kikar förbi ditt stånd på en kopp kaffe. Det är ofta enklare att boka ett sådant möte än ett ordinare kundmöte.

14. Välj en målsättning
Avtal, innen dere drar, hva dere forventer å få ut av messen, så dere har avklart forventningene.
Det hjelper ikke at én i gruppen satser på 150 leads og en annen er tilfreds med 15 leads.

UNDER MÄSSAN, LEADS LEADS LEADS

15. När vi är i båset, så arbetar vi
Inget småprat och svara på e-post kvällen innan. Och frukost intas inte vid ståndet.

16. Kännedom om utgifter
Gör det klart för alla som du har med på mässan hur viktigt det är att få leads nedskrivna och att prata med så många kunder som möjligt. Påminn om de stora utgifter som följer med att vara med på mässa, när lön, hotell, båskostnad m.m. medräknas. Varje lead räknas!

17. Samla in leads, många leads
Det kan finnas många olika skäl till att folk inte har tid till en pratstund om din produkt på själva mässan. Se för allt i världen till att få e-postadresser till alla de som bara är lite intresserade. Var fräck och fråga om de vill byta ett visitkort mot en bit choklad och liknande.

18. Gör anteckningar
På de visitkort du samlar in kan du skriva din egen kommentar, t.ex. om personen har bett om speciell information. Du kan också notera personens bransch, så din uppföljning blir mera relevant. Folk älskar att känna att de blir ihågkomna.

19. Lead challenge
Ordna en tävling om vem som kan samla in flest leads, och vinnaren koras varje kväll genom att jämföra högarna med visitkort.

20. Ta med er bästa säljare, inte bästa yrkesvetare
Ert resultat från mässan kan mångdubblas om ni tar med en utåtriktad person som aktivt vänder sig till folk redan ute i gången. Den här punkten är mycket viktig.

21. Se upp för myset …
Om kvällen under mässan är nästan alltid middag och events med alkohol inplanerade. Säg nej tack till dem. Ät i stället en god middag i er egen grupp och gå till sängs tidigt. Att stå på en mässa är tufft nog utan baksmälla och det behövs att du presterar på 110 %.

22. Glöm inte att sälja till de andra leverantörerna
Börja med att ställa upp ditt mässbås i så god tid att du har tid att gå runt och hälsa på de andra utställarna innan mässan öppnar.

23. Kom ihåg lemming-effekten
Lemmingeffekten är stark. Om det redan är någon som har stannat upp för att se på ditt bås så gör andra det också. Är der t.ex. bara en gäst vid ditt bord kan du bjuda personen på en kopp kaffe, så att båset inte blir helt tomt.

EFTER MÄSSAN

24. Snabb uppföljning
Senast en vecka efter mässan bör du följa upp. Gärna tidigare. Faktiskt fungerar det bra om du redan till kvällen följer upp dagens leads. Du kan inte göra det under dagen, för då är du naturligtvis i full gång med att sälja.

25. Uppföljning till ledningen
Ordna en samlad uppföljning efter mässan till ledningen. Hur många leads samlades in och fanns t.ex. konkurrenter på plats på mässan med spännande produkter? Kom ihåg foton.

VIKTIGASTE TIPSET

Mässor funkar!
Det är inte för inte som våra kunder år efter år drar iväg på mässor. Orsaken är naturligvis att det fungerar och kan betala sig. Att vara med på mässor är ett lysande komplement till onlinemarknadsföring. Inte minst om ni vill in på nya marknader. Så ta redan nu fram kalendern och anteckna när det hålls en mässa nästa gång som är relevant för dig.